Thursday 09 May 2024

جستجو

شهرستان قاین ۱۴۰۲/۰۳/۲۲   تیغدر؛ روستایی با 450 خانوار جمعیت که 55 روحانی را پرورش داده است

تیغدر؛ روستایی با 450 خانوار جمعیت که 55 روحانی را پرورش داده است

مردم مومن و متدین روستای تیغدر در خراسان جنوبی بیش از 55 روحانی را پرورش داده اند که در جای جای استان و کشور در راه اعتلای دین مشغول به خدمت هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی؛ در 40 کیلومتری جنوب غربی شهرستان قاینات و در 106 کیلومتری شهرستان بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی روستای باصفا و با مردمی ساده واقع‌شده است که به روحانی پروری در منطقه مشهور است.

از روستای تیغدر می‌گویم با مردمانی بسیار سخت‌کوش متدین و مذهبی که باوجود 450 خانوار جمعیت بیش از 55 طلبه را در پرورش داده‌اند که عمدتاً در شهرهای مشهد، قم، قاین و بیرجند مشغول به تحصیل یا تدریس یا تبلیغ هستند.

شغل اکثر مردم این روستا دامداری و کشاورزی است که با توجه به خشک‌سالی‌های پی‌درپی و کمبود شدید آب دیگر از کشاورزی و دامداری چیزی برایشان نمانده است.

به سراغ یکی از طلاب و روحانیون انقلابی و ارزشی این روستا می‌رویم و هدف و انگیزه ایشان از ورود به دنیای طلبگی می‌پرسیم.

حجت‌الاسلام محمدرضا زینلی استاد تمام وقت حوزه علمیه سفیران هدایت شهرستان قاین می‌گوید: بنده در سال 1346 و در خانواده مذهبی و کاملاً روحانی به دنیا آمده‌ام به‌طوری‌که پدرم، برادرها و پسرعموهایم همگی طلبه هستیم.

وی از سال 1364 وارد حوزه شده و می‌گوید: با توجه به اینکه پدرم طلبه و از معتمدین و ریش‌سفیدان و از طرفی چون اکثر مردم روستا احترام خاصی برای پدرم قائل بودند من هم عاشق سلوک و سیره زندگانی پدرم شدم و از همان دوران کودکی عاشق طلبگی و درس و بحث بودم وارد دنیای زیبای طلبگی شدم البته خانواده دوستان و رفقایم هم مشوق بنده در این زمینه بودند.

از حجت‌الاسلام زینلی درباره وجود 55 طلبه در یک روستا و همچنین از هدف و انگیزه‌شان پرسیدم، پاسخ می‌دهد: با توجه که مردم این روستا بسیار مذهبی و متدین و از طرفی همه از خویشان و نزدیکان همدیگر هستند و از طرفی باراهنمایی افراد بزرگ‌تر و همچنین تشویق کسانی که قبلاً طلبه شده بودند باعث شد که تعداد بسیار زیادی از این روستا به سراغ طلبگی و درس و بحث حوزه بیایند.

به سراغ یکی دیگر از فعالان فرهنگی و پیشکسوتان حوزه تبلیغ در این روستا می‌رویم و هدف و انگیزه ایشان از ورود به حوزه علمیه می‌پرسیم.

حجت‌الاسلام محمد احمدی از معلمین و فعالان حوزه فرهنگی و قرآنی در این روستا که مدتی به‌عنوان روحانی مستقر کلیه کارهای فرهنگی به عهده ایشان بوده و البته الآن هم در همه زمینه‌ها خصوصاً مسائل فرهنگی کمک‌حال روحانی و امام جماعت مسجد می‌باشد.

وی می‌گوید: در سال 1339 در خانواده کاملاً مذهبی به دنیا آمدم و در سال 1355 چون جریان انقلاب به شکل جدی راه افتاده بود و بوی انقلاب اسلامی را استشمام می‌کردم و چون از طفولیت عاشق طلبگی و حوزه علمیه بودم و با کمک خانواده و دوستان و همکلاسی‌هایم موفق شدم وارد درس و بحث حوزه علمیه شوم تا به آرزوی دوران کودکیم برسم

بنده یکی از پیشگامان انقلاب در این منطقه بوده‌ام به‌طوری‌که در اوایل انقلاب مثل بسیاری از جوانان انقلابی اعلامیه‌ها را از تهران می‌گرفتیم و در بین مردم این منطقه توزیع می‌کردیم.

وی می‌گوید: در حال حاضر کار طلاب به لطف نظام مقدس جمهوری اسلامی راحت شده و فقط باید به درس و بحث خود بپردازند و خدا را شکر دنبال مسائل دیگر نباید باشند برعکس زمان ما که واقعاً با مشقت و سختی همه مسائل را خود ما باید حل‌وفصل می‌کردیم

البته آن زمان به‌آسانی الآن نبود بلکه باوجود رژیم منفور پهلوی ورود به حوزه واقعاً سخت و طاقت‌فرسا بود که خدا رو شکر با کمک دوستانم دعای پدر و مادر و لطف خداوند این روزی نصیبم شد و توانستم وارد حوزه علمیه بشوم

حجت‌الاسلام احمدی به طلاب جوان توصیه می‌کند که قدر این نعمت‌ها را بدانند و فقط به‌خوبی درس بخوانند تا در این زمینه پیشرفت کنند و به مدارج عالیه برسند و بتوانند به‌ جامعه اسلامی خدمات شایانی بکنند.

 

چندین نفر از طلاب و روحانیون این روستا عضو خانواده بزرگ سازمان تبلیغات اسلامی هستند

حجت‌الاسلام حسن سهرابی نژاد از روحانیون انقلابی، ولایی، پرتلاش و جهادی این روستا می‌باشند که بیش از 10 سال مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرایان و در حال حاضر  نیز مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خوسف هستند.

حجت‌الاسلام مجتبی میری یکی دیگر از روحانیون ولایی و پرتلاش این روستا هستند که چندین سال مسئول تبلیغات اسلامی خضری دشت بیاض و در حال حاضر مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زیرکوه می‌باشند.

حجت‌الاسلام شیخ محمدتقی میری بیش از 30 سال در اداره کل تبلیغات اسلامی استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در مسئولیت‌های مختلف انجام‌وظیفه کرده و متأسفانه در فروردین‌ماه 1402 به دلیل عارضه ریوی به‌جامانده از ویروس منحوس کرونا به دیار حق شتافت.

در پایان برای شادی روح همه درگذشتگان از خانواده بزرگ سازمان تبلیغات اسلامی به‌ویژه شیخ محمدتقی میری که سالیان متمادی برای این مجموعه زحمت کشیدند و به‌تازگی به دیار حق شتافتند فاتحه‌ای همراه با صلوات قرائت می‌کنیم.


تیغدر؛ روستایی با 450 خانوار جمعیت که 55 روحانی را پرورش داده است تیغدر؛ روستایی با 450 خانوار جمعیت که 55 روحانی را پرورش داده است تیغدر؛ روستایی با 450 خانوار جمعیت که 55 روحانی را پرورش داده است تیغدر؛ روستایی با 450 خانوار جمعیت که 55 روحانی را پرورش داده است تیغدر؛ روستایی با 450 خانوار جمعیت که 55 روحانی را پرورش داده است تیغدر؛ روستایی با 450 خانوار جمعیت که 55 روحانی را پرورش داده است تیغدر؛ روستایی با 450 خانوار جمعیت که 55 روحانی را پرورش داده است تیغدر؛ روستایی با 450 خانوار جمعیت که 55 روحانی را پرورش داده است تیغدر؛ روستایی با 450 خانوار جمعیت که 55 روحانی را پرورش داده است تیغدر؛ روستایی با 450 خانوار جمعیت که 55 روحانی را پرورش داده است تیغدر؛ روستایی با 450 خانوار جمعیت که 55 روحانی را پرورش داده است تیغدر؛ روستایی با 450 خانوار جمعیت که 55 روحانی را پرورش داده است تیغدر؛ روستایی با 450 خانوار جمعیت که 55 روحانی را پرورش داده است تیغدر؛ روستایی با 450 خانوار جمعیت که 55 روحانی را پرورش داده است

بازگشت
اداره تبلیغات اسلامی قاین
بازدید : 483 بار