Wednesday 22 May 2024

جستجو

بدون دسته بندی ۱۴۰۲/۰۵/۱۳   دبیر ستاد عفاف و حجاب سازمان تبلیغات اسلامی؛ سنت همبستگی اجتماعی، راهگشای مشکلات است

سنت همبستگی اجتماعی، راهگشای مشکلات است

حجت‌الاسلام جنتی در مراسم عزاداری شب هفتم شهادت امام حسین علیه‌السلام در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بر توجه ویژه به فرهنگ اربعین تأکید کرد و خواست تا هیئت‌ها سنت همبستگی اجتماعی را در محلات پیاده کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی؛ حجت‌الاسلام محمد جنتی؛ دبیر ستاد عفاف و حجاب سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم عزاداری شب هفتم شهادت امام حسین علیه‌السلام در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با اشاره به حضور خیل عاشقان حسین علیه‌السلام در شب هفتم شهادتشان، گفت: این‌همه امنیت و آرامش و آسایشی که داریم مدیون شهداست مدیون هزاران هزار شهیدی است که جان خودشان را فدا کردند تا ما امروز در آرامش بنشینیم و برای اربابمان عزاداری کنیم و انشا الله شهدا از این مجلس فیض ببرند.

دبیر ستاد عفاف و حجاب سازمان تبلیغات اسلامی افزود: جانم به فدای اباعبدالله الحسین که این‌همه عاشق در شب هفتم شهادتش گرد هم آمدند تا عزاداری کنند. عصر عاشورا وقتی تمام یاران اباعبدالله علیه‌السلام بر زمین افتادند آن حضرت یک نگاهی به چپ و راست خود کرد و دید همه یارانش بر خاک افتادند و همه به شهادت رسیده‌اند و تنها شده است، بعدازآن شروع کردند به صدا کردن و تمام اصحاب را صدا کرد و فرمودند؛ چرا وقتی شمارا صدا می‌زنم جوابم را نمی‌دهد؟ آیا خوابیده‌اید؟ اباعبدالله علیه‌السلام می‌دانست یارانش به شهادت رسیده است ولی دوباره یارانش را صدا زد. صدای هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی اباعبدالله علیه‌السلام در آن لحظات بلند شد و طلب یاری کرد و از همان ابتدا تاکنون طلب یاری کرد و طلب یاری‌کردن از همان زمان تاکنون ادامه دارد و طلب یاری‌اش برای ماست که او را یاری کنیم و ما اینجا آمده آمده‌ایم تا ندای هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی اباعبدالله الحسین را پاسخ دهیم.

وی گفت: تمام شهدا و عشاق جهان اسلام تاکنون ندای هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی اباعبدالله را لبیک گفته‌اند تا به امروز و در زمان جنگ و در دوران دفاع مقدس شب‌های عملیات، شبیه شب‌های شب عاشورا بود و تا سحر رزمندگان اسلام مثل اربابشان اباعبدالله الحسین عبادت می‌کردند تا به این مقام شهادت رسیدند و این‌گونه است که همه این‌ها دور اباعبدالله الحسین جمع شده‌اند؛ و این را در زیارت عاشورا هم داریم درجایی که آمده است؛ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ و این حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ یعنی اینکه تمام کسانی که در حسین علیه‌السلام ذوب‌شده‌اند و هزاران سال است که شهدا عاشقانه دارند به امام حسین سلام می‌دهند و در ایشان ذوب‌شده‌اند. چون هرکسی که در امام حسین علیه‌السلام ذوب شود ایشان او را دور خودش جمع می‌کند.

حجت‌الاسلام جنتی افزود: حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ یعنی فدایی امام حسین شدن و به همین دلیل است که هیئت امام حسین علیه‌السلام این‌همه دختر و پسر و جوان و پیر را دور خودش جمع کرده است و ما تا وقتی‌که امام حسین و عزاداری بر ایشان راداریم امنیت داریم، آرامش داریم. چون هزاران هزار جوانی داریم که خودشان را فدایی این مکتب کنند و در حسین علیه‌السلام ذوب بشوند.

دبیر ستاد عفاف و حجاب سازمان تبلیغات اسلامی با ذکر این سؤال که در حال حاضر اگر بخواهیم برای امام حسین و مکتب امام حسین کاری کنیم چه باید کنیم؟ گفت: یک روز دفاع مقدس بود، یک روز دفاع از حرم بود، امروز چه‌کار کنیم؟ و امروز اگر بخواهیم حسین را یاری کنیم چه باید کنیم؟

وی افزود: امروز باید کاری کنیم که فرهنگ اربعین در جامعه نهادینه شود و درمرحله اول در محله و در کشور و بعد در دنیا برای همه مردم گسترش پیدا کند و همه مردم بافرهنگ اربعین آشنا بشوند. می‌دانید چرا؟ چون آیت‌الله بهجت فرمود؛ وقتی امام زمان ظهور می‌کند خودش را با امام حسین علیه‌السلام معرفی می‌کند، چراکه همیشه همین‌طور است که خودمان را با افراد سرشناس و پدرانمان معرفی می‌کنیم و می‌گوید من پسر آن حسینی هستم که برایش گریه کردید.

حجت‌الاسلام جنتی بابیان اینکه جمعیت اربعین هرسال دارد گسترش پیدا می‌کند و الآن بالغ‌بر ۲۰ میلیون رسیده است و مردم از اقصی نقاط جهان می‌آیند تا حسین را بشناسند گفت: اگر امروز می‌خواهید به حسین علیه‌السلام کمکی کنید بروید اربعین و اربعین را جا بیندازید.

دبیر ستاد عفاف و حجاب سازمان تبلیغات اسلامی بابیان اینکه باید در مشکلات زندگی‌مان از اربعین الگو بگیریم، افزود: اگر فرهنگ اربعین در زندگی‌مان پیاده شد بسیاری از مشکلات حل می‌شود و آن موقع است که ظهور امام زمان نیز نزدیک می‌شود.

حجت‌الاسلام جنتی گفت: فرهنگ اربعین چه فرهنگی است؟ آقایان و خانم‌ها دیده‌اند که وقتی در مسیر پیاده‌روی قدم می‌گذاری می‌بینی که در فرهنگ اربعین هیچ اختلافی نیست و همه باهم همبستگی دارند و در آن همبستگی اجتماعی وجود دارد و همگان باهم هم‌عهد شده‌اند به عشق امام حسین علیه‌السلام و این فرهنگ اربعین است کهمی تواند مشکلات اقتصادی و فرهنگی ما را حل کند.

وی تصریح کرد: در فرهنگ اربعین همه کنار هم می‌ایستند تا مشکلات را حل کنند و منبّت‌ها را کنار می‌‌گذارند، وقتی در خوزستان و غرب ایران سیل آمد سردار سلیمانی موکبداران را خط کرد تا به عشق امام حسین مشکلات سیل را حل کنند.

حجت‌الاسلام جنتی گفت: در روایات داریم که اگر شیعیان ما با همدیگر همدل بشوند و باهم هم‌عهد بشوند و در عهدی که پای عشق اباعبدالله به ما دارند، مشکلاتشان حل شود و فرج امام زمان عقب نمی‌افتد.

وی افزود: اگر می‌خواهید به ظهور حجت عج کمک کنید و اگر می‌خواهید به حل مشکلات اقتصادی کمک کنید، فرهنگ اربعین را در جامعه نهادینه کنید.

دبیر ستاد عفاف و حجاب سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تشکر از مسئولین منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به‌خاطر برگزاری چنین مراسم باشکوه، گفت: امام ره نیز قائل به این بود که اقتصاد را به مردم بسپارید تا حل شود، ما در یک منطقه ویژه اقتصادی نشسته‌ایم و عزاداری می‌کنیم خیلی‌ها در کار اقتصادی هستند که به عشق اباعبدالله علیه‌السلام مجالسی را با کمک مردم برپا می‌کنند و برای انجام کارهای اجتماعی مانند آزادسازی زندانی‌ها از مردم کمک می‌خواهند چون مردم باید پای‌کار بیایند تا مشکلات حل شود؛ و آن روزی که مردم پای‌کار اقتصادی بیایند و مردم عین مکتب اربعین در کانون‌های کوچک اقتصادی برای حل مشکلاتشان دست‌به‌دست هم بدهند و باهم هم‌عهد بشوند مشکلاتشان حل می‌شود چه مشکلات اقتصادی و چه مشکلات فرهنگی. چراکه فرهنگ اربعین یک سبک زندگی است که روزبه‌روز در حال گسترش است

حجت‌الاسلام جنتی گفت: بهترین کمک اقتصادی که خانم‌ها به همسرانشان می‌کنند همین صندوق‌های قرض‌الحسنه کوچک خانگی و خانوادگی است که خانم‌ها در فامیل و یا در همسایه‌ها راه انداختند و در موقع نیاز از آن استفاده می‌کنند. این خود یک نوع فرهنگ همبستگی اجتماعی است که کمک می‌کند مشکلات اقتصادی‌مان حل شود.

وی خطاب به جوانان گفت: اگر می‌خواهید در امام حسین علیه‌السلام ذوب شوید حتماً به پیاده‌روی اربعین بروید تا آن فرایند و آن فرمول اربعین را از نزدیک ببینید و آن فرهنگ را به شهر و محله خود بیاورید و پیاده‌سازی کنید.

 وی بابیان اینکه اگر کسی می‌خواهد امروز برای امام حسین علیه‌السلام کاری کند باید دست بدهد باید آبروی خود را در کف دست بگذارد و به میدان بیاید، تصریح کرد: باید طوری شود که این عزاداری در این منطقه ویژه اقتصادی هرسال گسترده‌تر از قبل شود و سال‌های بعد توسط خود مردم کارگروه‌های ویژه اقتصادی شکل گیرد و در محلات هیئت‌ها بشوند نماینده این منطقه ویژه اقتصادی تا به عشق اباعبدالله الحسین علیه‌السلام مشکلات اقتصادی مردم محله خود را حل کنند.

دبیر ستاد عفاف و حجاب سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به حادثه شیراز گفت: مذهبی‌های ما باید فکر کنند که برای چه باید ناموس ما کتک بخورد؟ مگر ما عاشقان اباعبدالله الحسین و مکتب اربعین نیستیم که چنین اتفاقاتی بیفتد؟

حجت‌الاسلام جنتی بابیان اینکه هرچقدر پیوست اجتماعی‌مان حول محور عشق به عبیدالله بیشتر شود بهتر می‌توانیم خدمت کنیم گفت: هیئت‌های ما باید باهمبستگی برنامه‌ریزی کنند برای کنترل و مدیریت فرهنگی نقاط مختلف شهرها و با مسئولین و ریش‌سفیدهای محله‌شان محله خود را مدیریت کنند چراکه سنت همبستگی اجتماعی راهگشای مشکلات ما است.

 


سنت همبستگی اجتماعی، راهگشای مشکلات است

بازگشت
روابط عمومی استان
بازدید : 55 بار