Wednesday 17 Apr 2024

جستجو

قرآنی ۱۴۰۱/۰۹/۱۸   برگزاری طرح نوین آموزش قرآن کریم (بشری) با حضور 210 نفر در خراسان جنوبی

برگزاری طرح نوین آموزش قرآن کریم (بشری) با حضور 210 نفر در خراسان جنوبی

دوره تربیت مربی طرح نوین آموزش قرآن کریم (بشری) با حضور 210 نفر در خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام محمد قناعت، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: به همت موسسه قرآنی نورهدایت خراسان جنوبی، دوره تربیت مربی طرح نوین آموزش قرآن کریم (بشری) ویژه مربیان قرآن، حافظان، قاریان، طلاب، فرهنگیان و علاقه‌مندان به تدریس قرآن کریم همراه با اعطای مدرک تربیت مربی معتبر برگزار شد.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: در آموزش قرآن نباید زیاد سختگیری کرد و بسیاری از سخت‌گیری‌هایی که در حوزه‌های تعلیم قرآن کریم امروزه وجود دارد، در سیره پیامبر (ص) و معصومین (ع) وجود نداشته ولی امروز گریبان گیر قرآن آموزان شده است.

حجت‌الاسلام قناعت افزود: برای اینکه بتوان قرآن و آموزش آن را تا حدی از محجوریتی که پیامبر اکرم (ص) از آن در پیشگاه خداوند شکایت می‌کنند خارج کرد و میل و رغبت به آموزش قرآن را در جامعه و بالأخص در جوانان بیشتر کرد، نیازمند روش‌هایی هستیم که بتواند توجه همه‌ی اقشار جامعه از بی‌سواد و باسواد و از کودک و پیر و جوان و همه‌ی افراد از هر سطح فرهنگی و تربیتی را به خود جلب کند. هیچ‌کس نباید تحت هیچ شرایطی ارتباط خود را با آن قطع نماید.

وی افزود: طرح بشری با قرار دادن چند اصل در برنامه‌ی آموزشی خود سعی کرده تا به این هدف نزدیک شود و طی ۲۰ سال گذشته با نتایجی که از این روش گرفته‌شده ثابت کرده که به لطف پروردگار تا حد زیادی دررسیدن به این هدف موفق بوده است.

حجت‌الاسلام قناعت گفت: بهره‌گیری از روش آموزش قرآن در مکتب پیامبر اکرم (ص) که روش آموزش سمعی است، به این معنا که ماهیت و ساختار اصلی آموزش قرآن (شنیدن و تکرار پس از شنیدن) است. قرآن کلام خداست و باید در (قلب)قرآن آموز جای گیرد و راه ورود به قلب و دروازه آن نیز به دلایل فراوان قرآنی _ روایی و علمی، گوش است.

وی تصریح کرد: کاملاً عمومی و فراگیر بودن، به‌طوری‌که در همه‌ی زمان‌ها و مکان‌ها، برای گروه‌های سنّی مختلف و برای باسواد و بی‌سواد یکسان بوده و به کتاب درسی و جزوه آموزشی بیرون از قرآن مشروط نیست و دارای مقبولیت علمی، مرحله‌بندی و مقاطع مشخص آموزشی با ره‌آوردهای تعریف‌شده می‌باشد. ترغیب قرآن به‌جای تحمیل آموزشی آن، بهره‌گیری از روش شنیداری و گفتاری، آسان‌سازی آموزش تلاوت با صدا و لحن خوش و توجه ویژه به تجوید عملی یعنی فن و هنر تلاوت قرآن کریم بر اساس تلفظ صحیح حروف و اصوات با لهجه فصیح عربی.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: هدف اصلی این طرح سروسامان بخشیدن به امر قرائت قرآن بر اساس استانداردهای بین‌المللی اسلامی و هدایت و قرار دادن آن در مسیر صحیح و پذیرفته‌شده توسط علمای این علم در جهان از صدر اسلام تاکنون است تا امر مهم قرائت قرآن از صورت یک فعالیت حاشیه‌ای که در گوشه مساجد و منازل تدریس می‌شود و گاهی هیچ پایه و اساس دانشگاهی ندارد و دست‌اندرکاران آن، مورد هیچ‌گونه ارزشیابی علمی قرار نمی‌گیرند، خارج‌شده و به استانداردهای جهانی آن نزدیک گردد و اهمیت و موقعیت ویژه خود را آن‌طور که شایسته یک نظام اسلامی است، بیابد.

وی اهداف طرح بشری را بلندمدت دانست و افزود: آموزش قرآن به سبک رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله وسلم، دانشگاهی کردن آموزش قرآن، استاندارد کردن محتوا و مطالب آموزشی، جلوگیری از اتلاف زمان آموزشی، آموزش قابل‌درک برای همه‌ی اقشار جامعه، پرورش افراد با سطح علمی و آموزشی بالا جهت فعالیت در امور قرآنی، ساده‌سازی آموزش قرائت قرآن کریم ازجمله اهداف برگزاری این طرح است.


بازگشت
روابط عمومی استان
بازدید : 192 بار