Friday 19 Apr 2024

جستجو

فرهنگی ۱۴۰۱/۰۵/۲۳   نخل‌گردانی شاخص­‌ترین آئین ظهر عاشورا در فردوس

نخل‌گردانی شاخص­‌ترین آئین ظهر عاشورا در فردوس

آئین مذهبی نخل گردانی ظهر عاشورای حسینی در فردوس توسط 7 هیئت مذهبی این شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی، در ماه محرم آئین‌های مختلفی در شهرستان فردوس برگزار می‌شود که از آن جمله، پخت نان و غذای نذری در هیئت مذهبی و پذیرایی از عزاداران حسینی، برگزاری مراسم عزادارای به صورت دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در سطح شهر و به ویژه برگزاری آیین نخل‌گردانی در روز عاشوراست.

و اما آئین نخل‌گردانی شهر فردوس که در آن هفت هیئت مذهبی نخل‌های آذین‌بندی شده را بعد از نماز ظهر عاشورا به مصلی امام خمینی(ره) برده و در آنجا این آئین را برگزار می‌کنند، نخل در عزاداری‌ها سمبلی از حضور و فداکاری‌های حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و ابالفضل‌العباس(ع) در حماسه کربلا است.

بر اساس این گزارش از صبح روز تاسوعا، نهم محرم‌الحرام کار پوشش و تزئین این نخل‌های بزرگ و زیبا آغاز شده و این آیین قدیمی در برخی روستاهای شهرستان فردوس نیز برگزار می‌شود.

بلافاصله پس از اذان، ظهر عاشورا که نخل‌ها از سمت هیئت به سوی مصلی امام خمینی(ره) حرکت می­‌کنند، نماز پرشور عاشورا با حضور بسیار گسترده در چهارراه شهیدان پارسا برگزار و سپس نخل­‌ها به سمت مصلی به حرکت درمی­‌آیند و در محل مصلی مراسم عزاداری و سخنرانی برگزار می­‌شود.

پس از ساعتی عزاداری، هر نخل به سمت هیئت خود رفته و در محل هیئت از عزاداران پذیرایی می­‌شود، به سبب ادای احترام به سادات، نخل هیئت حسینی سادات در جلوی پنج نخل دیگر قرار می­‌گیرد و پس از پایان مراسم نخل‌گردانی نیز صحنه به آتش کشیدن خیمه­‌ها و به اسارت بردن اهل بیت امام حسین(ع) در محل هیئت فدائیان موسی بن جعفر(ع) به نمایش درآمده و خیل عظیمی از مردم فردوس در این مراسم شرکت می‌کنند.


بازگشت
اداره تبلیغات اسلامی فردوس
بازدید : 335 بار