Friday 19 Apr 2024

جستجو

فرهنگی ۱۴۰۱/۰۵/۱۵   اهالی بشرویه با سنت دیرین علم‌گردانی، یاد عاشورا را زنده نگه می‌دارند

اهالی بشرویه با سنت دیرین علم‌گردانی، یاد عاشورا را زنده نگه می‌دارند

مراسم علم‌گردانی باتوجه به اینکه قدمت حسینیه حاج علی اشرف به چهارقرن می‌رسد، می‌توان قدمت اجرای این مراسم را بیش ازسه قرن دانست.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی این مراسم علم گردانی با توجه به اینکه قدمت حسینیه حاج علی اشرف به چهار قرن می رسد می توان قدمت اجرای این مراسم را بیش از سه قرن دانست.
 علمداران و دیگر برگزار کنندگان مراسم با صدای چاووشی همگی هماهنگ با یکدیگر حسین حسین گویان به دور حوض واقع در وسط حسینیه می چرخند که در ردیف اول و پیش روی علمداران حدود ۱۴ تا ۱۵ نفر از سادات یک صف را تشکیل می‌دهند هر کدام از این علم ها با پارچه های رنگی مختلف پوشیده شده است و در بالای هر علم یک تاج فلزی که اصطلاحاً به آن شده می گویند نصب شده است .پشت علمداران تعدادی شمشیر به دست با حرکاتی خاص حرکت می کنند و پشت سر آنان نیز از عزاداران به حالت هروله در حال چرخیدن به دور حوض حسینیه هستند. در صبح روز عاشورا شده ها را از سر علم ها به نشانه جدا شدن سر امام حسین علیه السلام و یاران آن حضرت جدا می کنند صبح عاشورا علم ها را از محل حسینیه تا محل عزاداری که در قدیم به آن قتلگاه و در حال حاضر گلزار شهدای شهر است حمل می کنند.


اهالی بشرویه با سنت دیرین علم‌گردانی، یاد عاشورا را زنده نگه می‌دارند

بازگشت
اداره تبلیغات اسلامی بشرویه
بازدید : 264 بار